Wat zijn de verschillen tussen CPL en CPA?

Als je je verdiept in de verschillende vormen van online marketing en SEO, heb je vast de afkortingen CPL (cost per lead) en CPA (Cost per action) al eens voorbij horen komen. Beiden hebben ze betrekking op de kosten die verbonden zijn aan een klik naar jouw website, maar toch betekenen ze net iets anders. Wat het verschil is tussen deze twee lees je in deze blog! Is het je daarna nog niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op met online marketing bureau Doublesmart via de volgende link: https://www.doublesmart.nl/seo-uitbesteden/.

Wat is CPL precies?

Allereerst, een lead zit in feite tussen een bezoeker en een klant in. Het is iemand die aantoont interesse te hebben in een bepaald product of dienst, maar deze nog niet bestelt. Een lead is dus een mogelijke klant, maar het kan ook dat diegene na het ontvangen van meer informatie alsnog afhaakt. De CPL (cost per lead) is het bedrag wat je betaalt voor het binnenhalen van een lead. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief, het aanvragen van meer informatie of het invullen van zijn telefoonnummer zodat je contact met diegene kunt opnemen. In alle gevallen is er een actie voor nodig om van deze lead een klant te maken. Leads zijn dan ook niet direct gericht op verkopen, maar meer op het vergroten van je klantenbestand of andere lange termijndoelen.

Wat is CPA precies?

De CPA (cost per action) is de prijs die je betaalt per klik die tot een actie leidt. Dit kan een aankoop zijn (wat bij CPL niet het geval is), maar ook het invullen van het contactformulier of een andere specifieke actie. Het lijkt dus heel erg op CPL, maar is meer verbonden aan het uitvoeren van een actie. Dit kunnen allerlei verschillende acties zijn, maar ze zijn doorgaans wel gericht op het creëren van verbinding tussen jou en de (potentiële) klant. En om dat te bereiken moet er een bepaalde conversie worden uitgevoerd.

Wat is het verschil tussen CPL en CPA?Beide methodes zijn uiteraard gericht op het vergroten van je klantenkring en het verbinden van je doelgroep aan jouw product of dienst. Bij CPL ligt het accent echter niet zozeer op directe verkoop. Het is een middel wat op de lange termijn interessant is, doordat de klant jou toestemming geeft om contact op te nemen of uitleg te verschaffen. Het is een middel dat van jouw kant actie vereist, terwijl bij CPA alles doorgaans volledig automatisch gaat. Je hoeft daar dus zelf niks voor te doen. Het voornaamste doel van CPL is dus het verkrijgen van data over jouw potentiële klanten, terwijl CPA meer gericht is op het uitvoeren van een bepaalde actie. Meer weten? Klik dan hier: https://www.doublesmart.nl/seo-uitbesteden/.