Waar moet je op letten bij de boekhouding van je bedrijf?

U heeft een eigen bedrijf op gezet en het gaat goed, maar bij het opzetten van het bedrijf heeft u waarschijnlijk niet gelijk nagedacht over de administratie en de boekhouding. Elk bedrijf valt en staat met een goede administratie en boekhouding. Tegenwoordig zijn er wel een heleboel mogelijkheden online beschikbaar om uw kennis over de boekhouding te verruimen. Ook kunt u online software gebruiken om uw boekhouding te doen.

Het belang van een goede administratie
Facturen maken, facturen betalen en bonnen verwerken, hoe pak ik dat aan? De grootte van uw bedrijf bepaald hoeveel werk u zult hebben aan uw administratie. Als u een kleine onderneming heeft dan zal het in het begin wel lukken om zaken bij te houden in EXCEL sheets, alleen is het zo dat een onderneming groeit en dan is het niet eenvoudig om alleen terug te vallen op EXCEL. Het is zeer belangrijk dat uw administratie up to date is omdat u ook ten behoeve van de belastingdienst alles op een rijtje moet hebben. Niet alleen de BTW aangifte maar ook inkomstenbelasting enz. U wilt namelijk niet zomaar de fiscus op uw stoep.
Minox
Hoe regel ik mijn boekhouding?
Ook als eenmanszaak dient u zich te houden aan de verplichte administratieve regels. Soms is de administratie van een eenmanszaak juist tijdrovend omdat er vaak meer bijgehouden wordt zoals een
bank-, kas- en een grootboek. De administratie behoort geordend te zijn zodat de informatie gebruikt kan worden om jaarverslagen te maken en belastingaangiftes te doen. Zowel van een ZZP’er als van de grote ondernemers vraagt de belastingdienst een goed financieel overzicht. Wat zijn de eisen voor een goede boekhouding:

  • Neem een boekhouder in dienst ook al is het op projectbasis, die heeft de juiste know how wat betreft afdrachten, BTW enz;
  • Betalingen die u per bank of per kas doet dient u goed uit elkaar te houden;
  • Houdt een ordner bij met de uitgaves en bonnen maar zorg ook voor een digitale manier van opslaan, dit laatste wordt nu vaker gedaan zodat er minder papier werk is en kosten besparend is (digitale administratie);
  • Bekijk de online boekhoud mogelijkheden, ze zijn vaker goedkoper en erg praktisch om te werken;
  • Het is verplicht voor elke onderneming om de financiële administratie tenminste vijf jaar te bewaren;
  • U dient na te gaan welke BTW tarieven bij uw onderneming behoren zodat u de juiste gebruikt;
  • U dient ingeschreven te staan bij de belastingdienst;
  • Om de drie maanden moet u een BTW aangifte doen bij de belastingdienst want als u te laat bent riskeert u forse boetes.

U zult er niet van versteld staan als u toch externe hulp zal moeten aannemen ten behoeve van de juiste begeleiding van de boekhouding binnen uw bedrijf. Deze hulp kan zowel van een boekhouder komen als van een belastingconsulent. Een ZZP’er heeft weliswaar wel de mogelijkheid om gewoon de administratie bij te houden in Excel maar vaak is dat niet op de juiste manier. Goede hulpmiddelen hiervoor zijn online boekhoud programma’s.