De receptioniste: het eerste aanspreekpunt van de organisatie
Als receptioniste heb je een verantwoordelijke baan. Vooral omdat jij het eerste aanspreekpunt bent van het bedrijf. Iedereen die contact opneemt met de organisatie zal in eerste instantie met jou te maken krijgen. Hun indruk van het bedrijf zal dus in sterke mate afhangen van het contact met jou. Als zij een positieve ervaring hebben met jouw optreden zullen zij waarschijnlijk een goed indruk hebben van het bedrijf. Je bent echt het ‘visitekaartje’ van de organisatie. Een goede receptioniste beschikt daarom over een hartelijke en warme persoonlijkheid. Zeer sterke sociale vaardigheden zijn ook echt een must. Omdat je als receptioniste ook hier en daar bij zult springen met het doen van licht administratief werk, moet je ook hier enige aanleg voor hebben. Je moet zorgvuldig kunnen werken en het overzicht goed kunnen bewaren.
Wat leer jij bij een opleiding receptioniste?
Als je beschikt over de juiste aanleg is een opleiding tot receptioniste vast iets voor jou. Een groot deel van de opleiding receptioniste bestaat uit het opdoen van praktijkervaring. Dit geeft jou namelijk de beste voorbereiding op de functie van receptioniste. Daarnaast krijg je ook voldoende theorielessen waar je onder andere leert werken met bepaalde computerprogramma’s die je veel zult gaan gebruiken tijdens je werk.
Goed te combineren met je privéleven
Als receptioniste heb je volop mogelijkheden om zowel in fulltime als in parttime dienstverband te gaan werken. Als je van plan bent om in de toekomst een gezin te gaan stichten is het dus heel goed mogelijk om bijvoorbeeld parttime te gaan werken.
Het startpunt van jouw carrière
Een baan als receptioniste geeft veel voldoening. Maar als je behoefte hebt aan meer uitdaging kun je er ook voor kiezen om nog een opleiding tot administratief of secretarieel medewerker te volgen.